Den helt store opgave hviler på os som forældre

Kan I huske det, da I netop havde fået kørekort? Første gang man sætter sig ind bag rattet i sine forældres bil, og skal vise dem at ’nu kan jeg selv køre’ – det står for mange som en helt særlig dag. Det gjorde det i hvert fald for mig. Jeg følte mig fri, voksen og nærmest uovervindelig.

Men det er man ikke… tværtimod. Nu har man til gengæld ansvaret for et køretøj, der vejer omkring to tons og bevæger sig med op til 130 km/t. Det er potentielt farligt, og kræver stor respekt og koncentration.

I de par måneder, vi som kørelærere har eleverne på køreskolen, har vi mulighed for at påvirke dem i nogen grad, så de bliver ansvarlige og trafiksikre bilister. Men den helt store opgave hviler på os som forældre.

Vigtig info vedr. fravær

Køreuddannelsen er tilrettelagt, så eleven veksler fast mellem teori og praksis. Det vil sige, at de unge skal køre to lektioner mellem hver teori-gang. Det betyder også, at det er rigtig svært at få puslespillet til at gå op, så man overholder lovens krav om korrekt udført lektionsplan, hvis en elev er fraværende pga. ferie i mere end en uge i den periode, man tager kørekort.

Man kan naturligvis holde ferie i de ‘normale’ ferieperioder, og /eller når køreskolen har lukket.

Med en 17-årig bag rattet – sådan

Den nye forsøgsordning, der giver 17-årige lov til at tage kørekort, kræver især at forældrene kommer på banen. Når man som 17-årig får kørekort, kræver det nemlig, at der sidder en person på minimum 30 år ved siden af, som har haft kørekort i minimum 10 år.

’Fedt’, kan vi som forældre tænke. ’Nu kan min søn eller datter hente os fra en bytur, eller efter et udmattende teambuilding kursus med kollegerne, hvor vi ikke har sovet i to døgn.’

Sådan er det desværre – eller heldigvis ikke. Den person, der sidder i bilen ved siden af den 17- årige, skal til hver en tid være i stand til at føre bilen på lovlig, forsvarlig måde. Dvs., vi må hverken have en promille på over 0,5 eller være for trætte, syge eller andet end at vi sikkert og lovligt kan køre bilen.

Lad de unge køre så meget som muligt

At vores 17- årige får kørekort, kræver også noget andet af os: Vi skal lade dem køre så meget som muligt. Når de fylder 18, bliver deres kørekort nemlig konverteret til et almindelig kørekort. Herefter må de alene sætte sig ud i bilen og køre af sted.

Det betyder, at i det år, der går fra de fylder 17 år til de fylder 18 år, har vi ansvar for at gøre dem til dygtige og ansvarlige bilister, ved at lade dem køre meget, og ved at guide dem i deres kørsel og forståelse af trafikken.

Vigtig info

På færdselsstyrelsens hjemmeside kan I læse mere omkring kørekort og reglerne for 17- årige.