Få skabt en trafiksikker adfærd

Det er ikke nok at kunne dreje et rat og træde på de rigtige pedaler for at køre bil – selvfølgelig ikke. At være en dygtig og sikker bilist handler i høj grad om at få skabt en trafiksikker adfærd. Selvfølgelig er der en del færdigheder, der skal være på plads før man kan få sit kørekort, men der er en grund til at køreuddannelsen er bygget op omkring holdninger og adfærd.

Køreuddannelsen er struktureret ud fra en undervisningsplan, der beskriver de elementer, eleven skal igennem for at kunne komme til henholdsvis teoriprøve og den praktiske prøve.

Vigtig info vedr. fravær og ferie

Køreuddannelsen er tilrettelagt, så eleven veksler fast mellem teori og praksis. Det vil sige, at de unge skal køre to lektioner mellem hver teori-gang. Det betyder også, at det er rigtig svært at få puslespillet til at gå op, så man overholder lovens krav om korrekt udført lektionsplan, hvis en elev er fraværende pga. ferie i mere end en uge i den periode, man tager kørekort.

Man kan naturligvis holde ferie i de ‘normale’ ferieperioder, når køreskolen har lukket.

Udlevering af lektionsplan

Eleven får ved første møde i køreskolen udleveret en lektionsplan, der beskriver de elementer eleven skal undervises i fra lektion til lektion. Efter hver teorilektion og praksislektion, skriver såvel elev som kørelærer under på, at lektionen er gennemført. I undervisningsplanen er ulykkes- og risikoforhold ved forskellige manøvrer i trafikken beskrevet, så eleven forstår, hvilke farer og vanskeligheder, der skal tages højde for i forhold til at få trafiksikker adfærd og begrænse antallet af dræbte og tilskadekomne.

Det lyder måske meget alvorligt – men der ligger et stort ansvar i at sætte sig bag rattet i et køretøj, der vejer op til 3,5 tons.

Den lovpligtige undervisning indeholder følgende:

• 29 teorilektioner
  • 4 lektioner på manøvrebane
  • 16 lektioner på alm. vej
  • 4 lektioner på køreteknisk anlæg

Hver lektion varer 45 minutter. Eleven skal bestå både en teoriprøve og en praktisk prøve, og vil herefter få udstedt sit kørekort.

Tilmeld dig her på hjemmesiden

Kontakt Den pædagogiske køreskole, hvis du vil vide mere om køreuddannelsen og de krav, der stilles for at du kan få dit kørekort. Jeg gør meget ud af at gøre min undervisning levende og spændende. Tilmelding til køreskolen.